Politisk hovedinnledning
Nei til EUs landsmøte
i Oslo, 27. mai 1995
Av Kristen Nygaard
leder i Nei til EU
Innledning
Seks år og tre uker gikk
det fra Opplysningsutvalget om Norge og EF ble stiftet 7. november 1988
til Nei til EU vant folkeavstemningen 28. november 1994.
Jeg kan trygt si at "Nei til
EU vant folkeavstemningen", fordi alle de som var med i Nei-fronten
også var medlemmer i Nei til EU, eller i hvert fall følte
seg og oppførte seg slik. De sitter her i salen: ledere og andre
nøkkelfolk fra Nei-partiene, fra yrkesorganisasjonene på
Nei-siden, miljøvernorganisasjonene og andre organisasjoner. Og
alle samarbeidende aksjoner: Fra Borgerlige mot EU til Blondiner mot EU.
Aksjonen "Pøbler mot EU" bør ikke oppmuntres for
sterkt, og nevnes derfor ikke her.
Jeg velger å begynne min
tale på denne seiersfesten på denne måten fordi jeg
stadig kommer til å bruke ordet "vi", og jeg har nå
fått sagt hvem jeg da mener. Med "vi" mener jeg "dere",
med "vi" mener jeg "oss alle". Vi vant.
Dette er en seiersfest. Rettere:
Dette er seiersfesten, fordi vi ikke riktig har tatt oss tid til
å feste. Det vil si: ut over de helt nødvendige døgnene
vi helt utslitte maktet de siste dagene av november i fjor.
Vi feirer også halvårsdagen
for folkeavstemningen. Denne dagen fikk vi vite meget om allerede under
EU-kampen: Vi skulle nå i seks måneder ha drevet hjelpeløst
alene rundt i Nord-Atlanteren. Venneløse skulle vi ha sett hvordan
bedriftene våre i tette strømmer flyktet til Sverige, Danmark
og Finland, om ikke lengre vekk. Våre aksjepapirer ville som følge
av kursras vesentlig kunne tjene som brensel. Noe som ville komme godt
med, siden renteoppgangen ville gi lite rom for andre innkjøp,
særlig for de nye titusener av arbeidsløse.
Vi kan le av dette i dag. Og vi
skal ikke si at all oppgang skyldes at vi sa Nei. Men det nordmenn nå
sikkert vet, det er at skremslene fra Ja-siden ikke var sanne.
I Sverige er situasjonen motsatt.
Når stemningen der er snudd så radikalt, er det fordi svenskene
nå sikkert vet at løftene fra Ja-siden heller ikke
var sanne.
Finn Gustavsen myntet ut den setning
som jeg kanskje er mest uenig i av alle politiske sentenser: "Vi
vant folkeavstemningen i 1972, men vi tapte hver eneste dag etterpå".
Hva hadde Norge vært i dag, om vi hadde tapt i 1972? Arne Haugestad
og jeg har lenge hatt et svært godt og hyggelig samarbeid, men han
knurret en del over mitt lederskap den første tiden. Mitt svar
var hver gang det samme, det vi alle vil være enige i: "Arne
Haugestad har skrevet navnet sitt med gullskrift inn i Norgeshistorien".
Noen har brukt Finn Gustavsens
sentens på tiden etter 28. november. Jeg er igjen helt uenig. Hver
dag når jeg våkner, er en av mine første tanker: "Norge
er fremdeles et selvstendig land og ikke en del av en union". Det
er Stortinget som bestemmer i landet, og vi velgere kan etter hvert sørge
for flertall av unionsmotstandere på Stortinget. Vi har en nasjonaldag
om våren, syttende mai, i årets vakreste måned. Den
var lenge omstridt, det har vi lett for å glemme. Vi trenger en
nasjonaldag også i mørketiden. Hva med 28. november?
Høyre var i forrige hundreår
et unionsparti. Det ble tvunget over på et annet standpunkt, og
etter 1905 var det aldri snakk fra det hold om nye folkeavstemninger for
å få oss inn i unionen på nytt. Etter 1972 fant Ja-siden
seg i Nei-seieren, og mange fra det hold sa senere at "det var nok
best det gikk som det gikk". Et vesentlig argument har vært
at en ikke skal gjennomføre dype og grunnleggende endringer i en
nasjon uten at de har støtte i et meget sterkt flertall. Og aldri
dersom vesentlige grupper i folket føler endringene som et alvorlig
overgrep mot deres demokratiske og sosiale rettigheter.
Slik Ja-siden i Norge uttaler seg
og oppfører seg, kan vi dessverre ikke ha tillit til at det samme
vil være tilfelle denne gangen. Men Ja-siden kan bare få oss
inn i unionen i overskuelig framtid dersom den ved stortingsvalget i 1997
klarer å få to tredjedeler eller fler unionstilhengerne inn
på tinget. Det paradoksale er at de bare kan nå dette målet,
som jeg tror er statsministerens og andre ledende Ja-folks absolutt fremste
mål, dersom de klarer å få folk til å tro at stortingsvalget
1997 ikke har noe med EU å gjøre. Derfor ser vi at de meget
klare og aggressive uttalelsene nå er dempet. Vi kan ikke ta sjansen
på å la oss overliste av slikt.
Og derfor er dette landsmøtet
ikke bare en seiersfest. Det er også et møte som skal diskutere
hvordan vi rolig og planmessig skal forsvare Nei-seieren, hvordan vi skal
vedlikeholde og videre bygge ut kunnskapsressursene våre som var
en vesentlig årsak til at vi vant. Og fram for alt: Hvordan vi skal
bevare og helst forsterke det brede samholdet i Nei-fronten.
Ja-siden og media skal ikke få
lov til å tilbakestille norsk politikk til tiden før 1988.
Hvordan opplevde vi EU-kampen?
Det er en seiersfest. Etter seks
år og tre uker. Hvordan var disse årene og ukene?
Opplevde vi det samme? Det var
en så avgjørende del av livet vårt at vi ikke kan regne
med å gjøre en tilsvarende viktig innsats noen gang senere.
Jeg tør ikke opphøye
meg til talsmann for alle dere som er her i dag. Det vil for hver og en
av oss være for mange vesentlige personlige følelser og erfaringer
som melder seg når vi tenker tilbake.
For meg har det vært de viktigste
årene i livet mitt, og de har omfattet hele ti prosent av det. Jeg
er vitenskapsmann, og jeg synes forskning er meget mer spennende enn politikk.
Jeg har holdt på med politikk hele mitt voksne liv, men har alltid
valgt vitenskapen som yrke. Men noen ganger er politikk viktigere enn
forskning og alt annet du synes er spennende.
Det har vært forferdelige
år, fordi oppgaven har vært så overveldende. Forferdelige
år, fordi det var utrolig at vi i Norge skulle komme i den situasjon
at vi på ny måtte kjempe for å bevare vår selvstendighet.
Svært mange her har hatt
et meget stort ansvar i disse årene. Et stort ansvar - men likevel
en lettelse å ha det. Fordi det ga mulighet for å sette alt
inn for vår felles seier.
Det har vært utrolig lærerike
år. Det har vært nødvendig å lære nesten
alt om norsk politikk på ny, i et nytt lys. Samtidig måtte
vi lære om forholdene i andre land og i EU - og se dem i sammenheng
med norske forhold.
Det har vært år hvor
vi, og her kan jeg trygt si "vi", har fått lære
landet å kjenne på en ny måte. Landet ser annerledes
ut, i maksvær om sommeren, fra biler på glatte veier i mørke
høstkvelder, i gnistrende kalde vinternetter, når du samtidig
vet hva som står på spill. Vi har møtt mennesker, tusener
på tusener av dem. Alle ulike, alle med sitt eget, enestående
og verdifulle bidrag til det som til sammen er Norge.
Alle i salen her har sitt å
fortelle. Og hvorfor ikke skrive ned en del av det, som bidrag til Norgeshistorien:
For det er Norgeshistorie vi har skapt. Hvorfor skal den bare skrives
av dem som media la mest merke til, når vi alle vet at seieren var
noe vi skapte sammen.
Også på dette landsmøtet
vil vi takke fortjente tillitsvalgte og ansatte. Egentlig hundreogførtitusen,
om det skulle være rettferdig. Det kommer senere, for lederens landsmøtetale
er ikke en slik post. I den skal de store linjene trekkes, de viktige
politiske tingene sies. Og en del personlig, på fallrepet. Men hvordan
skal jeg, på landsmøtet etter folkeavstemningsseieren, kunne
si de viktige tingene uten å takke for den utrolige innsatsen som
ble gjort av medlemmene, enten de nå var ansatte, tillitsvalgte
eller frivillige aktivister. Til sammen kunne de regnes i titusentall.
Til sammen utgjorde de det som nettopp var den viktigste politiske kjensgjerningen
i EU-kampen.
Vi mistet noen underveis. Torstein
Eckhoff, Aslak Versto og andre ble borte mens vi trengte dem mest. Jeg
skulle tro alle som sitter her, nå vil ha folk de kjente
i tankene. Andre som heller ikke fikk være med helt fram til seieren.
Jeg har vært leder i Opplysningsutvalget
og deretter i Nei til EU fra starten av. Sammen med mange andre fikk jeg
et oppdrag. Allerede i det aller første settet av våre senere
så velkjente transparenter finnes det en der det stod: "Utvalget
må arbeide i minst fem år". På en annen stod det:
"Vi ønsker en åpen, saklig, allsidig og grundig drøfting,
der flest mulig trekkes aktivt med". Og på en tredje stod det
en setning som dere alle vil nikke klokt og gjenkjennende til: "Den
beste strategien for en demokratisk massebevegelse er en felles oppfatning
av virkeligheten".
Oppdraget er utført. Også
på den måten som vi sa det burde skje. Vi gjennomførte
den strategien vi fra begynnelsen av trodde ville føre til seier.
Jeg må nå få
lov til å takke alle i Nei til EU. Takke for den tilliten og støtten
dere har gitt meg i å gjøre min del av jobben. Jeg må
få takke dere for alt jeg har lært. For det jeg har fått
oppleve av landet vårt. For det dere har latt meg få del i
av hva dere står for, gjennom tusener på tusener av personlige
møter.
Å skrive historien
Seirherrene skriver historien,
heter det. Så la oss gå i gang. Ja-siden har allerede lenge
forsøkt å påtvinge oss sine versjoner.
Det betyr ikke at de bevisst fordreier
kjensgjerninger. Men bare at de har et annet perspektiv enn oss.
Både vi og de må filtrere den overveldende informasjonsmengden.
Vi må alle velge ut hva vi mener er vesentlig for det i situasjonen
vi vil handle i forhold til, eller forstå. Og vi velger oss ord
og begreper vi kan bruke til å tolke og sette i sammenheng
det vi velger å legge vekt på. Vi må velge perspektiv.
Å si noe annet er å lure seg selv og andre.
Forskjellen mellom Ja-siden og
Nei-siden er først og fremst to radikalt forskjellige perspektiver,
både når det gjelder politisk virkelighetsoppfatning og når
det gjelder valg av arbeidsform. Vi kjente Ja-sidens perspektiv og Ja-sidens
kolossale overtak i tradisjonell politisk makt. Vi vant ved bevisst velge
et annet perspektiv som helt gjennomsyret vårt arbeid. Vårt
perspektiv var vår strategi.
Ja-sidens perspektiv og strategi
Ansvaret for Ja-strategien ligger
hos to av de virkelig tunge aktørene på Ja-siden: Gro Harlem
Brundtland (med et klart medansvar for Thorbjørn Jagland) og hos
NHO-ledelsen og dens mange medspillere. Og det er ingen grunn til å
anklage dem for å komme for sent på banen eller å ikke
satse sterkt nok. De la opp en strategi som var meget vel gjennomtenkt
og ble gjennomført med stor kraft. Det var en helt riktig strategi,
vurdert ut fra disse aktørenes perspektiv. For de hadde stort sett
et felles politiske verdensbilde og felles oppfatning av innhold i og
bruk av politiske virkemidler.
Allerede i juni 1988 påla
statsministeren departementene å passe på at alle nye lovforslag
nøye fulgte EFs regelverk. Fra da av var EU-kampen i gang.
Det er ikke plass i denne talen
til å bruke mange linjer på statsministerens strategi. Jeg
vil skrive mer om det senere. Men det er viktig å huske at hun under
valgkampene i 1989 og i 1993, begge ganger gjorde meget bestemte forsøk
på hindre at velgerne skulle forstå at EU-saken var den viktigste
ved valget. I 1989 lyktes hun. I 1993 ikke.
Det er viktig å huske hennes
forsøk på bortforklaring av den meningen ordet union hadde
i Maastricht-traktaten, hennes uvilje mot å være konkret om
EU-regelverket og dets autoritet. Hun gjentok og gjentok at det jo bare
dreide seg om et frivillig samarbeid mellom demokratiske nasjoner. "Skal
Norges plass stå tom?" - det husker vi også.
Så kom i tillegg hele EØS-spillet,
folkeavstemingsrekkefølgen og plasseringen av folkeavstemningen
til et tidspunkt da det var stor sjanse for dårlig vær i de
typiske Nei-distriktene.
Statsministeren hadde makt og brukte
den, meget mer konsekvent og bevisst enn noen annen på Ja-siden,
også når vi ser på hele det nordiske bildet.
Europabevegelsens rolle
Det var videre viktig å definere
Nei til EU ut av bildet. Til det kunne også Europabevegelsen brukes,
og den fikk en nokså ublid behandling. Hvorfor?
Europabevegelsen var kanskje først
og fremst nyttig for Ja-sida ved at den hjalp til med å gjennomføre
en av dens viktigste strategiske beslutninger: Å definere Nei til
EU ut av det som velgerne skulle fås til å oppfatte som den
"egentlige, seriøse debatten". Den som foregikk i massemedia,
og der mellom de tradisjonelle politiske aktørene, nemlig de politiske
partiene og deres vanlige støttespillere. Slik sett ble Europabevegelsens
overspill paradoksalt nok brukt mot Nei til EU: "Se slik oppfører
de seg, skrikhalsene, amatørene, populistene i disse uansvarlige
organisasjonene. Her gjelder det å holde seg til dem dere er vant
til å stole på. Til dem som er kompetente til å forstå
og vurdere seriøst alt det disse demagogene lager slikt bråk
om. Stol på Regjeringen, embetsverket, NHO og deres bedriftsledere,
og alle Ja-kommentatorene i media."
Nå sier Europabevegelsen
at den neste gang vil ta lærdom av Nei til EU. Tja, det kan den
jo si. Men vet den hvor grasrota er, og hvordan en grasrot ser ut om de
skulle treffe på en?
Dessuten lurer det en stor fare
i å prøve å kopiere Nei til EU. Ens egne politiske
holdninger er nemlig ikke uavhengig av hvordan en driver sitt politiske
arbeid. Jo mer hell Europabevegelsen medlemmer skulle ha med å bruke
Nei til EUs arbeidsform, jo større er risikoen for at de etter
hvert vil forstå og sette pris på folkestyret og likhetsidealene,
og en dag våkne og finne at de er blitt EU-motstandere.
Media
Når jeg kommenterer media
i den delen av talen som følger nå, må jeg gjøre
oppmerksom på at jeg holder VG og NRK-Dagsrevyens politiske redaksjon
utenfor.
Over 90% av alle aviseksemplarer
som ble trykt pr. dag kom fra aviser med et klart redaksjonelt Ja-standpunkt.
Likevel var pressebildet etter min mening bedre for oss enn i 1972. Dette
må jeg forklare.
Det er tre typer stoff det først
og fremst dreier seg om: Kommentarer fra medlemmer av redaksjonene, politisk
nyhetsjournalistikk og debatt. Debattinnslagene kan igjen deles inn i:
Innsendte artikler, leserbrev og "Kort og godt"-spalteinnlegg.
Kommentarene var greie. Med enkelte
viktige unntak var det bare Ja-synspunkter. Om de var grovkornede eller
siviliserte spilte liten rolle, fordi de etter min mening hadde svært
liten direkte betydning for meningsdannelsen.
Likevel: Ja-siden ble i ikke liten
grad offer for den vulgærpropaganda som dens egne karrikaturtegnere,
inspirert av kommentatorene, presterte om Nei-siden. Mange av Ja-sidens
feilslåtte annonser, plakater og andre utspill kan vanskelig forklares
på andre måter at de selv trodde på denne propagandaen:
Vi på Nei-siden var kunnskapsløse, fremmedfiendtlige, redde
for det ukjente og sneversynt nasjonalistiske og naive. På standardtegningen
av oss i VG satt vi med nisseluene trukket godt ned over ørene,
mens vi tittet mistroiske og forskremte ut fra snøhulene våre
på en natthimmel dominert av det praktfulle nye stjernebildet: Tolvstjernene
i sør.
Det falt dem visst ikke inn at
slike tegninger riktignok ville skape opphisset glede hos opptil 10-20%
av velgerne, men at det til gjengjeld ville være minst 40-50% som
følte seg personlig latterliggjort og derfor ble sterkere knyttet
til sitt Nei-standpunkt.
La meg ikke bli alt for helgenaktig.
Vi gjorde også fra tid til annen tilsvarende dumheter. Svært
mange karrikaturer av statsministeren irriterte meg grenseløst.
Men i denne EU-kampen var det nyhetsreportasjene,
intervjuene, den undersøkende journalistikken som betydde aller
mest for meningsdannelsen. Jeg er ikke i tvil, og jeg slo alltid først
opp på disse sidene når jeg leste en avis.
Og her var det avgjørende
og positive forskjeller fra 1971-72. Jo da, de fleste av disse journalistene
var nok Ja-velgere. Og det kunne skinne gjennom, sikkert ofte uten at
journalisten hadde ment det. Men ikke den argeste Ja-redaktør ville,
eller for den saks skyld kunne stoppe en virkelig interessant sak,
selv om den talte aldri så mye til fordel for Nei-siden. Og jeg
tror at opptellinger ville vise en overraskende god balanse i svært
mange aviser. Sjelden fifty-fifty eller nær det kanskje, men allikvel
ikke så meget å klage over fra vår side.
Vi fikk aldri noen pressemedarbeider
som skulle føle stemningen i pressekorpset på pulsen og stryke
journalistene med hårene. Når det derimot gjaldt å få
plassert i Ja-avisene stoff som var for godt til at journalistene kunne
avslå det, utviklet imidlertid både vi og Europabevegelsen
stor dyktighet. Så meget fikk vi inn at en av de beste, og mest
yrkesetisk orienterte av nyhetsjournalistene i november fant det nødvendig
for sin samvittighets skyld å publisere et helsides selvransakende
oppgjør med sin egen praksis på området.
Debattstoffet var også overraskende
godt balansert, med Arbeiderbladet som det lysende forbildet. Leserbrevene
er det viktige i lokalpressen, og der hadde vel vi overtaket, skulle jeg
tro. Jeg er blitt populær i "Kort og Godt"-, "Meninger
Om Mangt"-redaksjonene, og på annet tilsvarende hold fordi
jeg la vekt på deres stoff og alltid leste det grundig. Det var
nok noen tilfeller av industriell masseproduksjon av slike brev, men stort
sett var de ekte. Og til nytte for å følge visse typer ordskifte.
Vi var redde for at den situasjonen
som skildres her skulle feies til side av en flom av brutal ensidighet
og skrekkoppslag de siste to ukene, etter det ventede svenske Ja. I de
aller fleste aviser skjedde dette ikke. Honnør til dem for det.
Jeg slapp selv utrolig billig unna
i pressen. Andre som sitter her har vært utsatt for smålighet
jeg ikke misunner dem. Det skyldtes nok at jeg visste at jeg måtte
sørge for å holde hele EU-kampen ut. Jeg valgte derfor en
profil som gjorde at journalister ikke syntes jeg var noe godt utgangspunkt
for spennende intervjuer. "Karisma som en gammel Lada, politisk gangsyn
som en blind merr" er VGs oppsummering av min innsats. "En elendig
taler," mente en journalist i Bergens Tidende å kunne konstatere.
Antakeligvis etter at han for tiende gang hadde fått i oppdrag å
møtereferere min detaljerte gjennomgang av arbeidsløshetsutviklingen
innen de enkelte EU-stater. For øvrig et av mine glansnumre.
En ting var iallfall Ja-media stort
sett enige om: Det måtte være vanskelig for Nei til EU å
ha en leder som så fullstendig manglet evnen til å få
kontakt med alminnelige mennesker. Senest i går ettermiddag, etter
et opptak for Dagsnytt Atten, sa en meget velvillig NRK-medarbeider det
slik: "Men jeg tror kanskje nettopp det at du er så klønete
når du skal snakke med folk, det kan ofte virke sjarmerende."
Jeg vet at forklaringen er en annen: Jeg har hittil i mitt liv, tydeligvis
i motsetning til visse andre, aldri møtt et "alminnelig"
menneske.
Også fra egne rekker kunne
skarp kritikk komme. Etter valgkampåpningen i Trondheim i juni nittifire
uttalte Klassekampen at "Kristen Nygaard ser ut som en halvgammel
professor i dress og slips. Da hjelper det ikke om budskapet er bra."
Selv var jeg ikke så verst fornøyd med det. Professor er
jeg jo, og å bli kalt "halvgammel" etter fylte sekstisju
år er direkte smigrende.
Men i Klassekampen ledet imidlertid
dette til skarpe negative ideologiske reaksjoner fra leserne. Min reaksjon
var annerledes. For kaderkritikk må en ta alvorlig. Jeg kjøpte
fluksens olabukse og annet utstyr og fikk det godkjent av journalisten.
Og på neste møte kunne jeg opptre i korrekt feltmessig antrekk.
Jeg må få nevne at Klassekampen ennå ikke har dekket
den tilsendte klesregning.
Og aller grovest mot meg var Ungdom
mot EU. I deres Asteurix-tegneseriehefte går jeg igjen som "Neibelix"
i Pål Hansens uforskammet treffsikre strek. Vel, vel.
Vi hadde noen få aviser på
Nei-siden. Og takk skal de ha for sin innsats. Men vi har ikke noe virkelig
sterkt slagkraftig riksdekkende medium som tar utgangspunkt i Nei-sidas
perspektiver. Dette er meget farlig. Etter min mening er det å skape
et slikt medium, helst i form av en dagsavis, den viktigste oppgaven alle
EU-motstandere i Norge burde gått sammen om. Norge trenger en slik
avis. En politisk avis, en kulturavis. En som overlater tabloidstoffet
til andre, men som blir landets fremste og mest spennende debattorgan.
En seriøs avis, en munter avis. Den som holder deg orientert om
det du trenger å vite, også om Ja-synspunktene. Som alle Nei-partiene
og Nei-organisasjonene synes de behandles redelig av, selv om de ikke
kan styre avisa og av og til er rasende på den. En abonnementsavis
med et nøkternt forhold til mål om størrelse og opplagstall.
Som vet at stabilitet og sunn økonomi trengs for å sikre
at vi ikke på ny går inn i en EU-kamp uten en Nei-avis som
når fram til våre opinionsdannere.
Ja-sida: Konklusjon
Min konklusjon om Ja-siden er at
vi fikk en avstemning der alt var lagt til rette så optimalt fordelaktig
for Ja-sida som det var mulig å få til av dem som hadde makta.
Ja-sida kan aldri mer regne med å få så mange faktorer
på sin side. Trass i det tapte den.
Nei-sidens perspektiv og strategi
I tråd med vår grunnstrategi
satte Opplysningsutvalget med det samme i gang arbeidet med å utforme
det som skulle bli Nei-sidens felles plattform. "Først og
fremst må vi igjen gjøre det klart for oss selv hva det er
som er bærebjelker i vår samfunnsform" står det
på en av de første transparentene. Og "bærebjelkene"
fulgte oss videre. Den første formuleringen var slik:
"Opplysningsutvalget tar utgangspunkt
i de holdningene som lå til grunn for utfallet av folkeavstemningen
i 1972:
Verdier som skal stå sentralt
er:
frihet, selvstendighet og folkestyre,
antirasisme,
spredning, og ikke konsentrasjon
av makt og innflytelse
sosial rettferd og internasjonal
solidaritet,
vern om livsmiljøet
og om den velferdsstaten vi har bygget.
Meget er annerledes, men vårt
syn på hva som er rett og urett i samfunnet, og vårt ønske
om frihet til å bestemme hva slags samfunn Norge skal være,
er det samme."
Vi definerte meget bestemt, og
fra første stund, Opplysningsutvalget som en antirasistisk organisasjon.
I Nei til EU fikk vi i vedtektene at rasistiske holdninger skulle kunne
lede til eksklusjon. Og ekskludere, det gjorde vi i en del tilfeller.
Noe av det første Opplysningsutvalget
om Norge og EF gjorde etter starten i november 1988 var å innarbeide
N-en med den norske flaggstripen som sin, og senere Nei til EUs logo.
Vi brukte ikke flagget i vår grafiske profil, det skal brukes med
respekt, og ikke for ofte. Men nok. Ja-siden gjorde narr av flagget helt
inn mot sluttspurten. Da var det for sent for Høyre å lage
"høyrebølge" med flaggstripe i. Men rett skal
være rett, de brukte et flagg som sentralt symbol de også,
hele tiden. Unionsflagget. Vi protesterte aldri på det.
Samhold og bredde
I 1972 var AKP-miljøene
utestengt fra Folkebevegelsen, og de hadde sin egen aksjon: AKMED - Aksjon
mot EEC og dyrtid. Jeg mente det var helt nødvendig å unngå
en slik splittelse denne gangen. Ledelsen i AKP og i RV ble trukket inn
i arbeidet omkring Opplysningsutvalget på fullstendig lik linje
med alle andre, og som dem løpende orientert og konsultert om alle
viktige veivalg. Dette synet ble formidlet til, og slo gjennom i alle
våre fylkesutvalg uten store motforestillinger.
Nei til EU ble preget av at organisasjonen
var en møteplass for mange svært ulike organisasjonskulturer.
Noen ganger slo dette ut i svært skarpe og vel livlige debatter.
Vi har alle en del slike i friskt minne. Men hver gang det virkelig gjaldt,
klarte vi å stå ubrytelig sammen.
Nå er vi over i en ny situasjon,
og diskusjonene går igjen høyt. På bakgrunn av det
som skrives i media, må jeg for ordens skyld få peke på
at jeg til å begynne med var i solid mindretall i mitt eget styre.
Men vi vet at seieren vår må forsvares, og det har allerede
samlet Nei til EU i en klar prioritering av å holde hele
Nei-fronten samlet i tiden framover.
EØS-saken var den som alle
ventet skulle skape en splittet Nei-front. Det var ikke mulig å
samle alle EU-motstandere om et Nei til EØS. Saken var også
så viktig at Nei til EU, som hadde stor oppslutning om Nei-standpunktet,
satset meget kraftig for å forsøke å stoppe avtalen.
Samtidig visste vi at vi etter EØS ville få den neste, og
enda viktigere kampen om EU-medlemsskapet. Og den kampen kunne ikke vinnes
uten at alle EU-mostandere samarbeidet.
Jeg husker at vi en dag hadde sendt
et brev om EØS til Kristelig Folkepartis stortingsgruppe. Et brev
som neppe ble mottatt med stor velvilje. Dagen etter fikk jeg en telefon
fra Kjell Magne Bondevik som sa han måtte få referere for
meg ordrett hva han kom til å si om forholdet til Nei til EU på
et møte i Larvik, slik at ikke media kunne skape motsetninger mellom
oss ut over det som det helt saklig var dekning for. Og jeg hadde hele
tiden stadige kontakter med Kjell Magne Bondevik, Kåre Gjønnes
og andre i gruppen.
På landsmøtet i Førde
hadde vi et meget grundig oppgjør, som la grunnlaget for at vi
fikk en meget dyktig EØS-tilhenger i styret. Og etter det hadde
vi ingen virkelig alvorlige konflikter om EØS-saken fram til seieren
var vunnet.
Det ble fra alle sider vist en
imponerende vilje til å legge motsetninger til side.
Nei-siden: Samordning
I Nei-fronten hadde vi regulære
toppmøter der ledelsen i alle de viktige organisasjonene deltok.
Møter der argumentasjon, strategi og konkrete tiltak ble grundig
diskutert, ofte med omfattende underlagsmateriale.
Dessuten hadde vi de ukentlige
møtene i Nei til EUs lokaler, mellom ledelsen der og lederne i
alle Nei-partiene og SME på Stortinget og deres nærmeste.
Det var der den aktuelle situasjonsrapporteringen forgikk og den løpende
samordningen ble gjennomgått. En må også huske på
at Nei-organisasjonene gjennom hele seks år hadde bygget opp et
tillitsforhold til Nei til EU og seg i mellom, et tillitsforhold som hadde
stått sin praktiske prøve i det daglige arbeid mange steder
og på alle plan. I kommuneleddet i hvert fall fra 1992-93 av, i
fylkesleddet ennå ett til to år tidligere.
Medias syn på Nei til EU
Det lå ingen ting "naturgitt"
i at vi skulle vinne. De fleste politiske forståsegpåere smilte
overbærende av Opplysningsutvalget om Norge og EF og senere Nei
til EU de første årene. Det overraskende er at ingen av disse
dyktige forståsegpåere gjorde noen alvorligere forsøk
på virkelig å finne ut hvordan Nei til EU ble bygget opp og
fungerte - kunnskapsmessig, organisatorisk, politisk. De burde jo nokså
raskt ha sett at noe spesielt holdt på å skje. De oppdaget
etter hvert at den utrolig brede fronten de trodde de lett kunne splitte,
tvert i mot viste seg ubrytelig robust. Hvorfor var ingen av dem interessert
i å finne ut hva som bandt Nei-siden sammen? Det vil si, bandt oss
sammen ut over at vi jo i følge Ja-siden var kunnskapsløse,
fremmedfryktende, visjonsløse og på grensen til brunfarget
nasjonalisme.
En kan stille seg disse spørsmålene.
Det lille som fra tid til annen kortfattet stod, regner jeg ikke som reellt
arbeid. Svarene må være: Det som var politisk og organisatorisk
interessant ved Nei til EU lå utenfor våre politiske medias
verden og dens definisjoner av hva som det var verdt å bruke spalteplass
på. Det var statsministeren og hennes ganske riktig meget vel gjennomtenkte
planer som var viktige, og som imponerte.
Vi var definert som amatører,
og hva vi gjorde ble sett i lys av statsministerens spill. Vi ble ikke
oppfattet som politikere, men heller som et uunngåelig uttrykk for
uvitende og til dels grumsete holdninger langt der ute og nede i folkedypet.
For media er oppsummeringen av
EU-kampen i én setning enkel: "Statsministeren tapte".
Jeg tror knapt det ville være noen i media som ville oppsummere
med setningen: "Nei-velgerne vant".
Det betydde kanskje også
litt at Ja-sidas utspill foregikk på lettere tilgjengelige steder
enn Korgen, Snåsa, Selje, Florø, Bergen, Vindafjord og Vinje
og alle andre underlige lokaliteter der lokalpressen senere kunne berette
om vellykte Nei-møter med femten-tyve frammøtte. Den første
tida var møter vellykte om det kom femten-tyve mennesker.
Det var ingen problemer med å diskutere og formidle og innarbeide
Nei-strategien. Det foregikk på møte etter møte. Lokal-
og av og til regionpressen møtte lojalt og kunne formidle inn til
hovedstaden at folk fra Nei til EU-ledelsen hadde holdt nok et av sine
kjedsommelige foredrag der de heller ikke denne gang hadde noe nytt å
fortelle. De samme transparentene med arbeidsløshetsstatistikk,
dommer i EU-domstolen, tørre paragrafer i Roma- og Maastricht-traktatene
og så denne "steinrøysa". Ingen kunne av slike
referater forstå hva som virkelig foregikk: Oppbyggingen av Norges
største politiske organisasjon. Og diskusjonene ut over i nattetimene
etter møtene, og samtalene mellom nøkkelfolk i lokalmiljøene
kom jo ikke i avisene, heller ikke de utallige arbeidsutvalgsmøtene,
styremøtene, studiegruppemøtene, kontaktmøtene mellom
viktige organisasjoner osv., osv.
Alt dette er gode forklaringer
på hvorfor vi ganske uforstyrret fikk bygget opp Opplysningsutvalget
om Norge og EF og deretter Nei til EU. Nå hadde vi ikke noe å
skjule, og vi hadde vel syntes det var stas om noen berettet i avisene
rimelig innsiktsfullt om det som skjedde. Men det passet jo oss også
ganske bra at vi under hele EU-kampen fikk drive vårt egentlige
organisasjonsarbeid i fred.
Har Ja-mediene nå omsider
endret mening om Nei til EU? Neppe. Derfor vil media i en eventuell ny
EU-kamp nok tenke og oppføre seg akkurat som sist. Vi kommer til
å vinne, og med større margin. Jeg tror at et eventuelt "polskesug"
vil virke enda mindre dragende enn "svenskesuget".
Stabiliteten i EU-holdningene
Fra slutten av mai så vi
at MMI-meningsmålingene (de vi fra da av valgte å følge)
stabiliserte seg i den forstand at Nei-andelen ble liggende mellom 43%
og 46% når "Vet ikke" ble tatt med som egen gruppe. Materialet
viste meget stor stabilitet i Nei-standpunktene hos velgerne, og en stor
sikkerhet hos dem på at de skulle avgi stemme.
Vi så at om dette holdt seg,
og vi fikk en såpass høy valgdeltakelse som 80%, ville det
være nok for oss til å seire, selv om vi ikke skulle vinne
en eneste velger fra "Vet ikke"-gruppen. . Også med en
så ekstremt høy deltakelse som 85%, ville seieren være
inne. Det var ikke nok for Ja-siden å vinne absolutt alle "Vet
ikke"-velgerne, de måtte også gjøre et
solid innhogg blant de sikre Nei-velgerne.
Det var derfor denne indikatoren
vi hele tiden fulgte: Antall Nei-stemmer når "Vet ikke"-gruppen
var regnet med, pluss informasjon om stabilitet i Nei-standpunktet. Ja-siden
ble forledet til å se situasjonen som meget mer mulighetsrik enn
den virkelig var, fordi en der gikk over til å fjerne "Vet
ikke"-gruppen, og ikke trakk sannsynlig valgdeltakelse inn i bildet.
Det var det som skapte forsideoppslagene med barometerpilene og tallparene
42-58, 46-54, 48-52 og så videre inntil det av oss forutsagte og
av Scan-Fact påståtte "51-49" i VG den siste dagen.
Slik vi så det, viste tallene
at vår strategi hadde vært riktig, og at vår argumentasjon
hadde nådd fram. Det ble derfor en situasjon hvor vi meget sterkt
innprentet at vi måtte fastholde og stadig gjenta vår kjerneargumentasjon
omkring "Folkestyre eller union", "Solidaritet eller union",
"Miljøvern eller union". "Ingen eksperimenter"
var budskapet. For eksemplel mente vi at vi kunne gått til kraftig
motangrep mot Ja-sidens sikkerhetspolitiske argumentasjon, resonnementene
var ferdig utformet. Men vi valgte å la Ja-siden dominere den debatten,
fordi få var interessert i den blant de velgerne vi var med å
kjempe om, og fordi vi ikke ville at det temaet skulle erobre større
plass i debatt-bildet. Vi var i en situasjon hvor det viktigste var å
ikke gjøre feil. Kanskje kunne vi ha vunnet flere velgere med en
mer "ekspansiv" argumentasjonsstrategi, men for oss var det
viktigste sikkert å få flertall - ikke kanskje
å få et stort flertall.
Etter min mening var Ja-siden aldri
i nærheten av å vinne overtaket det siste året før
avstemningen. Mange trodde det de siste ukene, noen tror det ennå.
Vi la vekt på å ikke
gjøre feil. Men også på å holde et meget høyt
aktivitetsnivå. Nei til EU sentralt formidlet og fordelte ca. 100
foredragsholdere til ca. 1000 møter i september, oktober og november.
I tillegg kom alle møtene som brukte lokale krefter. Så var
det de virkelig store massemobiliseringene: 25. september over hele landet.
Kjempedemonstrasjonen i Tromsø som var med på å ta
luften ut av det svenske Ja-et, slik at vi kunne snakke om svenskesuget
som gjorde svenske av seg. Og så, så kom MEGA-demonstrasjonen
i Oslo 19. november. Ingen som var med på den vil kunne glemme den.
Den ga selvtillit. Media la ikke skjul på at de var helt overveldet
av styrken i engasjementet.
Aksjon Frammøte
Vi var klar over at Ja-siden ville
ta langt de fleste av de "gjenværende" tvilerne i sluttfasen.
Selv hadde jeg derfor lang tid i forveien planlagt å bruke de siste
ukene i det vi kunne kalle "tvilerland". Halvannen måned
før folkeavstemingen ble det kastet om. Vi ble overbevist om at
det var ennå viktigere å sørge for at frammøteprosenten
i de sterke Nei-distriktene kom opp på høyde med de sterke
Ja-distriktene, og helst høyere. Slik meningsmålingene lå
an, meget stabile, tegnet det bra. Men det var tre grunner til engstelse:
1) Folk i de sterke Nei-distriktene kunne bli forledet til å tro
at seieren var inne fordi de så å si bare var omgitt av Nei-velgere.
2) Frammøteprosenten i Nei-distriktene var i 1972 (og ved vanlige
valg) ofte 5-10% lavere enn i Ja-distriktene. 3) Ja-sidas veloverveide
plassering av folkeavstemningsdatoen så sent som 28. november hadde
selvsagt også sammenheng med at det da var større sjanser
for dårlig vær, noe som stort sett bare ville kunne gi store
utslag i Nei-distriktene.
Allerede om sommeren hadde vi kontaktet
Meteorologisk institutt for å få værdata. Det viste
seg å ville koste penger, og siden vår situasjon var at vi
måtte være forberedt på det verste i alle fall, ble
Aksjon Frammøte forberedt ut fra forutsetningen om at det kunne
bli meget dårlig vær. Nå, i oktober, ble aksjonen trappet
kraftig opp, egen saksforbereder ansatt, sjekklister og standardplaner
etter hvert sendt til alle lokallag. Det var ikke på noe sted tale
om å nedprioritere "tvilerland", der det jo viste seg
at svært gode resultater ble oppnådd mange steder. Men organisasjonen
fikk meget klare beskjeder om hva som var aller viktigst. Helt fram til
den siste lørdagen, søndagen og ut på mandagen var
det løpende kontakt mellom sentralleddet og fylkesleddene, og fylkesleddene
og kommuneleddene om hvordan det lå an med Aksjon Frammøte,
og innen kommunene ble folk kontaktet og hjulpet, uansett hvor avsides
de bodde. I dette arbeidet ble alle aktive Nei-organisasjoner i kommunene
trukket inn. Det var så langt fra en ren Nei til EU-aksjon, tvert
i mot var den vel det beste eksempel på at alle viktige organisasjoner
i lokalmiljøene og også selve den grunnleggende, uformelle
naboskapsorganisasjonen for fullt trådte i funksjon.
Selv brukte jeg all den tid jeg
ikke måtte være i Oslo (og det var selvsagt utrolig meget
å gjøre) til å reise rundt i de sterke Nei-distriktene
for, sammen med våre egne og de andre Nei-organisasjonenes aktivister,
å være med på å få alvoret i situasjonen
til å gå opp for folk. Jeg snakket med svært mange folk
i media. På det sene tidspunkt var det å få et intervju
med Nei-lederen i alle fall godt stoff, også i Ja-avisene og i NRK
(der det jo lokalt var mange Nei-folk). De spurte alle som en om hvorfor
jeg brukte tid hos dem, der det knapt nok var en tviler å hente
inn. Det måtte da være gal bruk av tid. Jeg svarte at i en
folkeavstemning teller alle stemmer likt, men de teller først når
de er lagt i stemmeurnen. Folk måtte være forberedt på
dårlig vær, og mentalt ha innstilt seg på at de under
alle omstendigheter skulle fram til valglokalet. Oppsummeringen var enkel
og meget klar, og den ble med ettertrykk spredd i et stort antall lokalaviser
og lokalradioer, både NRK og mange, mange andre: "Kommer du
ikke fram til valglokalet mandag den 28. november, kan Oslo Vestkant stemme
deg inn i EU!". Jeg la ikke vekt på å få dette
budskapet spredt gjennom riksmedia, og ingen der fant på å
undersøke hvorfor Nei-lederen så ofte var fraværende.
Så kom den 28. november.
Regjeringen fikk full klaff. Været i Nei-distriktene ble så
dårlig som noen Ja-strateg kunne drømme om. Fjernsynets rapporterte
om sterk kuling, innstilte fergeruter, ufremkommelige veier. Statsministeren
bemerket på TV at hun syntes det var fint vær. (Den bemerkningen
fikk mange velgere til å fly i flint av irritasjon, og fikk dem
til å kreke seg fram til valglokalet likevel.)
Men så slo Aksjon Frammøte
til. Vi fikk på TV se fiskebåter som fraktet åtti- og
nittiåringer gjennom uværet, snøscootere, traktorer,
heroisk ploginnsats, og en overveldende strøm av velgerne til valglokalene.
I Nei til EUs valgvake i Spektrum
turde jeg ikke slippe meg løs da den første prognosen på
52.6% Nei kom. Vi ventet på frammøteprosentene i de først
opptelte Nei-kommunene. Så slo Finnmark til med frammøter
på rundt 90%. Fra da av var mine formaninger om å ikke ta
noe på forskudd mest gjennomføring av hva vi på forhånd
hadde avtalt, for sikkerhets skyld. Og da Oslo-tallene for Ja-siden lå
under vårt forhåndsutregnede hypotetiske valgresultat som
ville gitt 50%-50%, visste vi at vi ville seire.
Nei-siden: Konklusjon
Skal vi ikke ta selvkritikk? Hva
gjorde vi feil?
Jeg tror ikke vi gjorde noen store
feil, grove feil. Men middels store feil var det vel en del av, og småfeil
i rikelige mengder. Vi har nok å le av når vi tenker tilbake.
Og noen ganger måtte arbeidsutvalget be sitt teologiske medlem om
å overbringe vår takksigelse over at tabber ikke ble oppdaget,
via de kommunikasjonslinjer vi antok at hun spesielt behersket.
Ja-siden tapte. Hovedgrunnen til
det er enkel nok:
Et klart flertall i det norske
folk hadde tenkt gjennom EU-saken og kommet til at det var best for Norge
med et Nei, og at vi i Norge hadde styrke til å fortsette som selvstendig
stat, og ikke burde gå inn i en union.
Det er nødvendig å
minne om denne enkle, grunnleggende kjensgjerning fordi den så ofte
søkes bortforklart: Vi får inntrykk av at valgforskere vil
innbille oss at alt lå i befolkningsstruktur og tradisjonelle holdninger
og koalisjoner. Hadde de hatt rett, hadde Nei-fronten vært overflødig
- vi hadde vunnet uansett. Eller så fokuseres det på enkeltstående
tabber fra statsministeren, Karl Glad, de ulike Ja-aksjonene eller andre.
Framtida
Den viktigste oppgaven for Ja-siden
nå er å tilbakestille norsk politikk til tiden før
1988. Høyrekreftene i Norge, med statsministeren, NHO og Høyre
i spissen ønsker oss tilbake til den tid da de kunne hevde at hovedmotsetningen
i norsk politikk gikk mellom Høyre og Arbeiderpartiet. En situasjon
der alle andre partier og meningsgrupper hadde statistroller, og bare
kunne få innflytelse ved å velge mellom eller skifte mellom
støtte til det ene eller det andre av disse to partiene.
Siden regjeringen, NHO og Høyre
i dag er enige i sitt grunnleggende politiske perspektiv, vil en tilbakestilling
bety en effektiv eliminiasjon av alternativer til den politikken som får
sitt uttrykk i markedsstaten, den som i dag blir gjenomført av
EU.
Denne tilbakestillingen passer
også media svært godt. Media er enten private eller offentlige.
De er stort sett knyttet opp til enten Arbeiderpartiets offisielle linje,
regjeringens, statsministerens linje eller til Høyre. I begge tilfeller
er de sterkt markedskonkurranserettet. Viktige innslag i våre offentlige
media er nært og ofte nokså ukritisk knyttet til det eksisterende
maktapparatet i Norge. De er alle interessert i at deres virkelighetsoppfatning
skal dominere. For å oppnå dette, bør Høyre
og regjeringen framstilles som glødende uenige, trass i at alle
jo kan se at de stort sett står sammen i hovedsakene, og at de fører
en ensartet kampanje mot andre alternativer, og forsøker å
latterliggjøre dem.
Dernest er tilbakestillingen viktig
for å unngå at EU-saken blir sentral i stortingsvalgkampen
i 1997. Ja-sidens sjanse til å få oss inn i EU før
år 2000 ligger i å føre velgerne bak lyset ved å
få dem til å tro at Ja-siden ikke har planer å gjøre
nettopp dette.
EU-pause
Skal vi kunne forsvare seieren,
må vi også fastholde det grunnleggende trekket i strategien
vår: Et fellesskap i oppfatning av den politiske virkeligheten.
Det betyr ikke at alle Nei-partiene
eller andre Nei-organisasjoner behøver være enige om alle
løsningene på de politiske oppgavene som ligger foran
oss. Det er rikelig nok at de alle holder fast ved det de framhevet som
viktig i politikken i det de sa under EU-kampen. Vi klarte å holde
på en god romslighet i holdningen overfor hverandre i disse seks
årene. Vi kan måtte strekke denne romsligheten ennå
lengre i årene som kommer, og vi må ikke la oss forskrekke
av at Nei-partier fra tid til annen har noen skarpe oppgjør seg
i mellom. Husk at det kan ha samlet seg opp ganske meget irritasjon etter
at en seks år disiplinert har gått på blekksprutvis
arm i arm i arm i arm.
Men jeg kan ikke se noen gevinst
ved at et eller annet av Nei-partiene tror de får en liten flik
av makt ved å flørte med den nåværende Arbeiderpartiledelsen.
Det vil først kunne skje noe når partiet har endret sin politikk
på viktige områder, og vendt tilbake til de sosiale grunnholdninger
som partiet stod for tidligere. Og ikke tror jeg at den ubestridte lederen
for Ja-siden i Norge, statsminister Gro Harlem Brundtland, eller partileder
Thorbjørn Jagland, eller nestleder Jens Stoltenberg noen gang kommer
til forlate den markedsorienterte tenkningen, fullstendig i tråd
med EUs ideologi, som er uadskillelig vevet inn i all deres tenkning.
Ordet EU-pause har vært brukt.
Det høres deilig ut. Store deler av det norske folk ønsker
det desperat etter seks års slitsom EU-kamp. Johanna og jeg har
nettopp hatt fire ukers vidunderlig EU-pause i nabolandet. Vi nøt
sommer og sol på en øy i Hellas.
EU-pause. Er det ikke slik at Ja-siden
gjerne vil gi oss en EU-pause, mens de så langt fra har tenkt
å ta en selv? Det har vært sagt at en nå mer må
samle seg om saker som arbeidsløshet, miljø og fordeling.
Trenger vi noen EU-pause for å gjøre det? Er det
mulig å ta noen EU-pause, selv om det er det vi vil? Er det
ikke tvert i mot slik at disse saksområdene er uløselig knyttet
sammen med den økonomiske politikken som Ja-siden vil føre
etter EUs retningslinjer? Det var iallfall det alle Nei-partiene sa under
seks års EU-kamp, og jeg kan ikke se hva det er som skulle ha endret
dette siden november.
Det går ikke å betrakte
politikken som et hus med adskilte rom for de forskjellige saksområdene,
med dører som politikerne kan åpne og lukke etter behag.
Vil Nei-fronten sprekke? Eller
vil samholdet bevares og romsligheten strekke til?
Signalene jeg får fra grunnplanet
er klare og tydelige, i hvert fall om en ser landet under ett: Dette er
ønsket og viljen blant Nei-velgerne, og blant praktisk talt alle
Nei-velgerne i alle Nei-partiene. Vi opplevde, i hvert fall alle i denne
salen tror jeg, at lojaliteten til Nei-standpunktet var sterkere enn partilojaliteten,
og at dette ble mer og mer utpreget etter hvert - slik vi førte
kampen.
Dette er for meg den viktigste
grunnen til at jeg hele tiden har vært mot at vi skulle fryse organisasjonen
på fylkes- og lokalplanet. Nei til EU skal der ikke være et
redskap for ensretting. Nei til EU skal i stedet være en møteplass
for diskusjon og for fornyelse av samhold og romslighet. Og, som vi har
sagt det om og om og om igjen: Nei til EU skal ikke være
noe parti. Nei til EU har en annen og viktig rolle å fylle.
Når jeg snakker om å
fastholde Nei-strategien, så betyr det også at Nei-partiene
og organisasjonene hver for seg må fortsette den arbeidsformen som
gjorde at vi vant. De politikere som tror at de kan vinne fram og holde
på velgerne først og fremst gjennom mediautspill, de vil
få seg en brutal lærepenge. De vil oppdage at de må
føre sin kamp på medias premisser, hele tiden innenfor rammen
av medias virkelighetsoppfatning. I beste fall en slags yo-yo-tilværelse,
opp og ned i takt med den salgsverdi utspillene deres har i mediamarkedet.
Avslutning
Det blir sagt at EU-kampen var
bitrere sist, skapte flere sår det tok tid å lege. Jeg tror
at det er riktig. Men på samme tid var kampen denne gangen meget
hardere, tøffere, alvorligere. Hvordan kan begge deler være
riktig?
Det har delvis sammenheng med et
bevisst valg fra vår side. Vi var allerede fra starten av i 1988
overbevist om at EU-kampen ville vare lenge, kanskje mer enn fem år.
Det la en rekke føringer på hvordan vi måtte arbeide.
Det var nødvendig å legge svært stor vekt på
å bygge opp et meget stort korps av velinformerte opinionsledere,
med en saklig argumentasjonsprofil.
Til slutt, i denne avskjedstalen,
noen ord om hvordan jeg har opplevd mine motstandere.
Ja-sidens ubestridte leder, Gro
Harlem Brundtland, er på sine måter et imponerende menneske.
Hun har en dyp innsikt i tradisjonell politisk makt. Og hun nøler
ikke med å bruke den, på alle de områder der den lar
seg anvende. Vi kjenner hennes evner som administrator, vi opplever og
beundrer hennes arbeidsevne. Men hun står meg ikke nær politisk.
Det var Karl Glad som tegnet NHO
i debatten. Også han står meg politisk fjernt. Da han kastet
håndkledet i ringen, og satt der i VG i ruteskjorta i ørelappstolen,
kom jeg med skarpe advarsler om at dette var utspekulert taktikk - senere
bekreftet av Dagens Næringsliv. Men skal jeg være helt oppriktig,
nå i ettertid, så må jeg si at dypt inne i meg - så
trodde jeg på ham. Og når akkurat han kommer med sine advarsler
mot at utlendinger skal kjøpe opp norske bedrifter, så kan
jeg nok fnyse. Men jeg blir litt varm om hjerteroten likevel.
Den kvelden svenskene sa Ja, fikk
jeg anledning til å komme med et ganske så effektivt innlegg
i NRK-Fjernsynet fra Tromsø. Da jeg kom hjem to dager etter var
Johanna rasende. Hun hadde hørt Tor Wennesland si i Fjensynet at
"Kristen Nygaard lyger så det renner av ham. Og han vet det".
Så ble hun enda mer rasende på meg fordi jeg ikke ble sint,
og bare sa noe om at mangt kunne skje i kampens hete.
Det ville være helt galt
å si at Tor og jeg ble venner under EU-kampen. Men jeg tror nok
at vi fikk en noe overraskende og sterk følelse av gjensidig respekt
og sympati.
Inge Lønning og jeg hadde
samarbeidet om utformingen av Universitetets datapolitikk, mange år
før EU-kampen begynte. Som jeg har sagt til mange, ble jeg den
gang imponert av hans klarhet og evne til å gripe det vesentlige
i sakene med en gang. Derfor ble jeg meget overrasket over hvordan han
valgte å opptre i debatter, på møter og i media. Selv
sa jeg alltid at det er tryggest å le av seg selv, for da er en
sikker på å ha alle med seg.
Det var ikke noe yndig forhold
mellom oss. Men må vi samarbeide senere, vil nok det gå like
fint som før, så godt kjenner jeg ham. Og det var aldri noe
fiendskap mellom oss, slik jeg opplevde det.
Inge og jeg tilbrakte utrolig mange
timer sammen, på møter, på busser, ferger, tog og fly.
En morgen, klokken kvart over åtte, satt vi for Dagbladets regning
på fly til Brussel, der journalistene ventet. Jeg iakktok ham. Og,
som Kierkegaard sier, en iakttaker er ingen venn.
Da brøt Inge isen ved å
bøye seg mot meg og si: "Kristen, om vi nå begge
tar et par-tre glass champagne, så stiller vi jo fremdeles likt
på intervjuet klokken ti."
Jeg har snakket med tusenvis av
EU-tilhengere i disse årene. På møter, på stands,
i butikker. Rundt pølsebua. I Tryvannstårnet. Og jeg må
gjenta: Jeg kan ikke huske en eneste slik samtale som ikke har blitt avsluttet
med hyggelige smil fra begge sider.
Og så helt til slutt.
For i politikertaler er det forskjell på "til slutt" og
"helt til slutt".
Vi kan også se EU-kampen
i et annet perspektiv, uavhengig av "Ja" eller "Nei".
Vi kan se den i forhold til styrken i og tilliten til det norske folkestyret.
88,9% av de norske velgerne avga stemme. Det høyeste noen gang
i Norge. I det perspektivet kan vi si at vi alle vant.
Takk for meg!
|